Ny handbok för tjänstedesign i offentlig sektor

the Royal Civil Service Commission (RCSC) och Temasek Foundation International har tagit fram en handbok för tjänstedesign riktad till offentligt anställda i Bhutan. Genom ett projekt för att öka innovationskraften hos de anställda för att möte ökade krav från medborgarna, har anställda övats i tjänstedesign. Resan, lärdomar och tillvägagångssätt har sammanfattats i en handbok.

Offentliga verksamheter i världen och Sverige står inför stora utmaningar. Omvärlden förändras i en otrolig takt och vår väldfärd måste vara beredd på att följa med i denna förändring. Jag deltog själv i projektet SKLs projekt Förändra Radikalt mellan 2014 och 2015 med ett liknande syfte som exemplet i Bhutan. Projektet sammanfattades också i en handbok som finns på SKLs webbsida. I projektet tittade vi för Ronneby kommun på hur arbetslösa ungdomar kan stöttas för att komma i sysselsättning. Resultatet ledde till kunskap, skratt, tårar och ett miljonprojekt.

Det här inlägget postades i Tjänstedesign. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *